zondag 9 november 2008

Een treffend voorbeeld van ontvangst van post voor de vorige bewoner(s):

Een treffend voorbeeld van ontvangst van post voor de vorige bewoner(s):

Als verzekeringsadviseur hielp ik vorig jaar een jongen (Ik zal hem voor het gemak Rob noemen) die voor het eerst zelfstandig ging wonen bij de aanschaf en hypotheek van een woning die door een woningbouwvereniging te koop werd aangeboden. Het pand was al leeg. Ik kon duidelijk zien dat het al enige tijd leeg stond. Het was er stoffig, het rook niet fris en er lag me daar een berg post......

Rob moest vrij veel opknappen waardoor hij pas na een paar maanden de woning betrok.
Ik kreeg een telefoontje van Rob: "Zeg Cor wat moet ik met die berg post voor de vorige bewoner doen?" Ik gaf hem de suggestie: "Joh, zet een groot kruis over de naam met de tekst: "retour afzender, op dit adres onbekend"". En zo gebeurde het ook. Na 2 maanden belde hij weer. "Cor wat is er fout gegaan met die adreswijzigingen? Ik krijg weer post van die verzekeringsmaatschappij en ook nog van een paar bladen en een heleboel reclame." Ik gaf hem de raad weer het zelfde te doen. Kort geleden was ik bij hem en vroeg hoe het nu met die post ging.
Hij zei: "Het gaat bij mij nu direct de oud papierbak in. Ze reageren toch niet. Ze doen er niets mee!"
Ik trek hieruit de volgende conclusie:Ooit heeft iemand die voor hem in dat huis woonde informatie aangevraagd over een autoverzekering bij een verzekeringsmaatschappij die een heel scherpe autopremie beloofde. Maar wat is er gebeurt? Zeker een paar keer per jaar zal hij aanbiedingen voor het aanvullen van zijn pensioen, voor het online kunnen afsluiten van een rechtsbijstandverzekering, begrafenisverzekering, oversluiten van de hypotheek enz. enz. hebben ontvangen. Dat weet ik zo zeker, omdat ik die ongevraagde aanbiedingen zelf ook van die zelfde verzekeringsmaatschappij ontvang. Kortom vaak ontvangt de aanvrager ongevraagd reclame van producten waarom hij niet gevraagd heeft. Het kan zo maar zijn dat de vorige bewoner zich deze situatie niet bewust is geweest en dus de adreswijziging niet heeft doorgegeven. Navraag naar het nieuwe adres van de vorige bewoner bij de woningbouwvereniging leverde niets op. Zij zitten met de wet op de privacy, dus daar is ook het nieuwe adres van de vorige bewoner(s) niet te achterhalen. Het probleem blijft.

Een eenvoudige brief naar de afdeling klantenservice van de verzekeringsmaatschappij leverde ten slotte resultaat. Een excuusbrief en de belofte geen post meer te sturen was het gevolg.