maandag 3 november 2008

Waarom gaat er toch zo veel fout bij het doorgeven van een adreswijziging

Is een adreswijziging doorgeven nou echt zo lastig?

Heb jij het ook al gehoord van anderen die net verhuisd zijn?

Het lijkt wel of bedrijven gewoon het nieuwe adres van de vorige bewoners niet willen weten.

Volgens mij is het tegenwoordig erger dan vroeger.

Soms, tot wel een jaar later, wordt nog post ten name van de vorige bewoner van een huis ontvangen. Mijn dochter bijvoorbeeld, ze krijgt zelfs nu, na ruim 1 jaar nog post van een verzekeringsmaatschappij en een vakblad ten name van de vorige bewoner. De verzekeringsmaatschappij stuurde onlangs nog de indexatie-opgave van meerdere verzekeringen denk ik (ze heeft de post niet geopend, maar ik ken die verzekeringsmaatschappij en zij verhogen jaarlijks de premie dus vandaar mijn conclusie). Ze woont er al vanaf juli 2007!

Ook de oude bewoner trekt daarover blijkbaar niet bij de verzekeringsmaatschappij aan de bel! Hij weet kennelijk niet eens meer dat hij die verzekeringen bij die maatschappij heeft lopen. Of hij heeft het gewoonweg niet bijgehouden bij het schrijven van de adres wijzingingen die hij door TPG post heeft laten versturen.

Waar zou dat nou door komen?
Hebben zowel leveranciers als consumenten hun administratie niet op orde?

Hebben ze misschien niet genoeg personeel bij die verzekeringsmaatschappij, of zit daar iemand te slapen en heeft die persoon per abuis een verkeerd huisnummer of straat ingevoerd?
Is de adreswijziging niet ontvangen?

Is het kaartje niet aangekomen? Soms raakt er wel eens post zoek.
Soms worden brievenbussen in brand gestoken.
Zouden de adreswijzigingkaartjes voor die verzekeringsmaatschappij daar dan in gezeten kunnen hebben?

En waarom is de rest voor een deel dan wel goed gegaan?
Zouden de kaartjes ergens tussen terecht gekomen zijn?
Of uit een postzak gevallen zijn en daarna in een verkeerde zak zijn gestopt?
Of zijn misschien de adres gegevens niet goed leesbaar geweest op het verhuisbericht?

Het kan natuurlijk allemaal.

Feit is en blijft dat de hoeveelheid werk voor het doorgeven van adreswijzigingen toeneemt. Men is steeds meer in bestanden van bedrijven terecht gekomen met naam en adresgegevens. In die bestanden wordt driftig gehandeld (al is er sprake van privacybescherming). Die handel in adressen is lucratief. Maar wanneer je geen toestemming hebt gegeven is die handel met jouw adresgegevens wel verboden! Op deze manier heeft het bedrijf dat (reclame)post op naam verzendt nooit naar een adres hoeven zoeken.
H
et kan zomaar dat je je naam en adres hebt opgegeven op het internet voor bijvoorbeeld een gratis wedstrijd waar je aan mee hebt gedaan. In de voorwaarden staat vaak dat de adresgegevens uitsluitend door dat bedrijf gebruikt zullen worden. Dat bedrijf hoeft alleen maar verschillende activiteiten te ontplooien en post namens andere bedrijven te verzenden. Dan is het dus wel legaal.
Ook het invullen van enquêtes levert voor de daarin gespecialiseerde bedrijven veel namen en adressen op. Deze worden vervolgens heel gericht bewerkt met post op naam over onderwerpen die in de enquête werden opgegeven als waar men belangstelling voor heeft.

Als je dus post krijgt op je eigen naam, maar je weet niet hoe ze aan jouw gegevens komen, dan kun je gerust eens contact met dat bedrijf opnemen en hen vragen hoe ze aan jouw adres gekomen zijn.
Vaak is onbekend bij welke bedrijven je in een bestand staat en waar je dan post op naam van ontvangt.


1 opmerking:

Ineke zei

Het hele verhaal komt me zeer bekend voor. Ik woon al 6 jaar op mijn huidige adres en heb zeker 3 jaar lang post ontvangen van de verzekeringsmaatschappij van de vorige bewoner (jaaropgaven!). terugsturen met opmerkingen mochten niet baten.Pas nadat ik de vorige bewoner (ik wist waar hij woonde) de post had overhandigd met het verzoek de maatschappij te benaderen om de adreswijziging in de administratie door te voeren stopte de toezending aan mijn adres. Overigens krijg ik nog steeds vakliteratuur van de vorige bewoonster.